Dorpspartij durf! streeft naar een doordacht mobiliteitsbeleid waarbij de mensen die er wonen, naar school gaan, werken of een handelszaak, hebben centraal staan.
5 gedurfde acties op een rij:
-
Een doortastend en slim parkeerbeleid
a. Uitbreiding van de kortparkeerzone en verlengen van de parkeertermijn tot 1 uur.
b. Extra parkeerplekken in de dorpskern zonder de open ruimte aan te tasten.
c. Een beveiligde park & ride aan de dorpsrand. -
We geven het huidige mobiliteitsplan een update dat aanzet tot veiligere, woon- en kindvriendelijke mobiliteit
a. In woonwijken primeert de woonfunctie boven de verkeersfunctie.
b. Sluipverkeer hoort niet thuis in onze wijken en pakken we aan.
c. Een lagere snelheid zorgt voor meer veiligheid en is dus belangrijk, maar kan evengoed afgedwongen worden door een aangepast wegbeeld. -
Investeren in actief weggebruik (fietsers & voetgangers)
a.We verbeteren onze voet- en fietspaden door een jaarlijkse rondgang en extra focus op drukke fietsroutes.
b. We zorgen voor meer én betere (overdekte) fietsparkeerplaatsen en stellen hiervoor een spreidingsplan op.
b. We voorzien 1 fietsweg doorheen het park naar de sporthal en jeugdlokalen. -
Investeren in duurzame mobiliteit
We zetten in op deelmobiliteit en installeren meer laadstations voor elektrische voertuigen.
-
Een kindvriendelijke schoolomgeving
Een no-brainer. Met de komst van een nieuw schoolgebouw zullen de verkeersstromen veranderen. We voorzien middelen om de Veldstraat, Bergenstraat, Schoolstraat, Kerkhofstraat en Lange Kruisweg kindvriendelijker en verkeersveiliger te maken.
-
Een doortastend en slim parkeerbeleid
a. Uitbreiding van de kortparkeerzone en verlengen van de parkeertermijn tot 1 uur.
b. Extra parkeerplekken in de dorpskern zonder de open ruimte aan te tasten.
c. Een beveiligde park & ride aan de dorpsrand. -
We geven het huidige mobiliteitsplan een update dat aanzet tot veiligere, woon- en kindvriendelijke mobiliteit
a. In woonwijken primeert de woonfunctie boven de verkeersfunctie.
b. Sluipverkeer hoort niet thuis in onze wijken en pakken we aan.
c. Een lagere snelheid zorgt voor meer veiligheid en is dus belangrijk, maar kan evengoed afgedwongen worden door een aangepast wegbeeld. -
Investeren in actief weggebruik (fietsers & voetgangers)
a.We verbeteren onze voet- en fietspaden door een jaarlijkse rondgang en extra focus op drukke fietsroutes.
b. We zorgen voor meer én betere (overdekte) fietsparkeerplaatsen en stellen hiervoor een spreidingsplan op.
b. We voorzien 1 fietsweg doorheen het park naar de sporthal en jeugdlokalen. -
Investeren in duurzame mobiliteit
We zetten in op deelmobiliteit en installeren meer laadstations voor elektrische voertuigen.
-
Een kindvriendelijke schoolomgeving
Een no-brainer. Met de komst van een nieuw schoolgebouw zullen de verkeersstromen veranderen. We voorzien middelen om de Veldstraat, Bergenstraat, Schoolstraat, Kerkhofstraat en Lange Kruisweg kindvriendelijker en verkeersveiliger te maken.